Thursday, November 27

Oriental Herbal Nutrient (OHN)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua...
Berikut ini adalah cara-cara membuat OHN yang saya pelajari dari blog BOKASHI FARMER menerusi kursus online yang dianjurkan...rakan blogger yang berminat boleh mengikutinya di blog tersebut...

Bahan-bahan yang digunakan...

Gotong-royong adik beradik...Blend dan gaulkan dengan gula merah...

Masukkan dalam balang kaca...
OHN telah siap dilabelkan...Untuk mengetahui lebih lanjut tentang OHN klik sini.
Sekian terima kasih:)
Wassalam...

Monday, November 24

MY THIRD BOKASHI : hari keempat


Assalamualaikum dan salam sejahtera :D
Kita kembali lagi dengan keputusan bokashi untuk hari keempat...
Pada post yang lepas telah saya tunjukkan satu ujikaji bagaimana untuk menguji kepanasan bokashi yang telah di bancuh iaitu dengan menanam telur ayam yang mentah kedalam bokashi. Setelah 2hari...telur tersebut menjadi hampir masak. Ini menandakan bokashi tersebut betul-betul panas. Dibawah ini adalah hasilnya....

Gambar telur ayam yang hampir masak (tanam dalam bokashi)


Kuning telur juga hampir hitam seperti telur pindang. Sedap baunya :Dhehehe........
Mohd Rahmat...posing sikit :Dpeaceee.......

Mohd Nasa posing sikit :Dpeaceeeee.........

Asap masih banyak....

Oklah...cukup rasanya laporan utk kali ni..
Kita jumpa lagi di entry seterusnya...
Ceria-ceria selalu....peaceee......
Wassalam...




Saturday, November 22

MY THIRD BOKASHI : Hari kedua

Assalamualaikum...dan selamat sejahtera :)
Kembali lagi dalam rancangan bokashi...hehehe
Berikut ini adalah rakaman yang telah dibuat untuk menunjukkan hasil pemeraman bokashi pada hari kedua.

Asap nipis yang terhasil menunjukkan kadar suhu yang tinggi kerana tindakbalas yang dilakukan oleh bakteria baik/EMAS yang telah disiram rata.
video

Sebelum membalik-balikkan bokashi tersebut, kami telah menambahkan (1liter molasses+3liter air hujan) sebagai makanan tambahan kepada bakteria/EMAS di dalam bokashi. Campuran tersebut disiram ke atas permukaan bokashi yang telah dibentangkan. Dibawah ini adalah rakaman ketika kerja-kerja menyiram/menambah molasses dijalankan. senang jer...just siram...
(Bismillah jangan lupa)
video
Kalau tak nak tambah molasses pun tak mengapa sebenarnya, ini kerana campuran yang sebelum inipun sudah mencukupi untuk menghasilkan bokashi. Seperti kata Cik Melor kita, penambahan molasses dalam bokashi adalah sebagai 'booster' bagi mempercepatkan proses tindakbalas oleh bakteria baik/EM didalam bokashi tersebut.

Rakaman dibawah ini pula menunjukkan kerja-kerja membalikkan bokashi pada hari kedua yang bertujuan untuk meratakan kelembapan kesemua bahagian bokashi. Proses ini hendaklah dibuat dalam keadaan yang tenang, ceria, sempoi and jangan lupa senyum :)hehehe...
video


Bokashi yang baru siap dibalikkan.

Ini pula telur burung cenderawasih yang baru turun dari kayangan....cheewahhh..heheheh..
Ini telur ayam yang masih mentah...nak beli termometer mahal sangat...so sebagai alternatif, kami gunakan telur ayam untuk menguji tahap kepanasan bokashi yang sedang diperam.

Caranya mudah..tanam sahaja telur tersebut ke dalam bokashi dan timbus. Hasil ujikaji ini akan dipaparkan pada entry yang akan datang...so...kita tunggu episod seterusnya:) hehehe...
Akhir sekali, tutup bokashi tersebut dengan guni selepas kerja pembalikan selesai. Jangan lupa tindihkan guni tersebut dengan apa-apa pemberat bagi mengelakkan guni dari ditiup angin.

Sekian untuk kali ini...jumpa lagi next entry...
till we meet again...
dan senyum-senyum selalu :D
wassalam..

Thursday, November 20

MY THIRD BOKASHI : hari pertama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera :)
Pagi ini saya telah siap membancuh baja bokashi kali ketiga sepanjang saya mempelajarinya. Cumanya kali ini ada sedikit perubahan bahan yang saya gunakan berbanding dengan bokashi yang sebelumnya. Antaranya adalah seperti yang tertulis dibawah.

BAHAN-BAHAN YANG DIGUNAKAN :
1. 1 liter EMAS (EM yang telah diaktifkan)
2. Molasses (1liter)
3. 10kg Kapur pertanian (Hydrated lime)
4. 5kg Zeolite
5. 1 guni sisa tumbuhan (daun serai dipotong-potong)
6. Air sungai (2 baldi)
7. Tahi kambing (6 guni)
8. Tahi ayam (6 guni)


Dari kanan: zeolite, kapur, EMAS+molasses+air

Daun serai dipotong-potong sebagai sisa tumbuhan...

Contoh zeolite yang saya gunakan...RM33/25kg
Tahi kambing segar dari ladang....

Tahi ayam juga segar dari ladang....
Cara-cara membancuh bahan-bahan tadi tidaklah sukar....tidak perlu ditumis atau digoreng...
Just campurkan semua bahan dan gaul rata....

Agak-agak dan rata barulah disiram dengan EMAS+molasses+air tadi...
Selepas disiram, gaulkan semula semua bahan-bahan tadi untuk meratakan kelembapan
dah siappun BOKASHI...simple tapi sikit cerewet la...hehe...

Dah siap semua barulah boleh posing....heheheh....4beradik 1kepala....ngamm...Jangan lupa last sekali mestilah ditutup dengan guni supaya tidak terdedah secara terus oleh cahaya matahari kerana bakteria baik/EMAS akan mati kalau terkena sinaran UV. Ia juga bagi mengelakkan dari terkena air hujan terutama pada musim hujan sekarang ni.

Balik-balikkan bokashi tersebut setiap 2hari...
Bokashi tersebut akan mula jadi panas selepas sehari.
Biasanya akan kelihatan asap nipis keluar dari timbunan bokashi apabila kita membuka guni penutup tersebut. Ini menandakan bakteria baik/EMAS yang telah disiram sedang bertindakbalas dengan bahan-bahan yang telah dicampurkan tadi.

Untuk mempelajari kaedah-kaedah istimewa membuat bokashi dan banyak lagi ilmu berkaitan baja organik ini saya mencadangkan rakan-rakan blogger semua untuk melawati blog sifu saya BOKASHI FARMER di sini.

Sekian saja untuk kali ini...
Andai ada kesempatan saya akan update hasil bokashi saya pada masa-masa akan datang...
Terima kasih buat semua dan ceria-ceria selalu :D
Wassalam...

Friday, November 14

Sejuk mata di ladang serai...



Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan-rakan blogger dan ahli-ahli 'lemongrassgroup.com'. Mohon maaf kerana agak lama saya tak post entry baru untuk blog ni. Kebelakangan ni memang agak sibuk dengan program persatuan belia, ditambah pula dengan kerja kebun yang tak pernah habis. Kalau balik rumah pun biasanya dah penat nak fikir pasal blog :) hehe

Lusa, saya akan ke Kuala Lumpur selama 3hari. Balik program di KL, pada 24hb ni kena pula uruskan khemah belia di Teluk Ramunia selama 4hari. Oleh itu saya sememangnya kesempitan masa pada bulan ni. D'honestfarm, saya serah pada adik untuk diuruskan apa yang patut. Pandai-pandailah diorang laksanakan tanggungjawab masing-masing:D Biar diorang belajar. hehehe...

Balik pada cerita serai, bulan lepas saya telah selesai meracun ladang serai menggunakan racun Diuron jenis cecair 4liter berharga RM80.00. Alhamdulillah, memang berkesan untuk hampir semua jenis rumput termasuk lalang@ekor kucing. Cumanya ada juga rumput yang agak liat utk di musnahkan.

Sehingga minggu lepas pula, saya sempat selesaikan proses membaja dan hampir separuh kawasan serai telah dinaikkan tanahnya. Semua dengan bantuan adik-adik dan anak sedara yang comel-comel belaka. Berikut ini adalah antara gambar yang sempat saya rakamkan sepanjang bulan Oktober dan November 2008.

Hang Cangkul....

sibuk juga dia nak menyangkul......

Sesi gotong-royong adik-beradik

Siap membaja & naikkan tanah


Sebelum meracun

Selepas meracun

Sebelum.....

Selepas....


Sehari selepas meracun.....

10 hari selepas meracun......

Selesai meracun & membaja & menaikkan tanah..


Adik yang banyak membantu....



Ujian menggunakan bokashi tahi kambing
Syokkknyerrrr......layan kelapa pandan......

Sekian sahaja untuk kali ini. Andai ada kesempatan kita berjumpa lagi di lain masa. Semoga kita sama-sama berjaya mengharungi cabaran sebagai seorang petani. Hiduplah dengan jujur semoga dunia bertambah makmur. Wassalam......